Dahab

Ocak 30, 2009

1. ve 2. fotoğraf "long-arm cleaner shrimp
3. fotoğraf "Pyjama chromodorid.


Havalar benim için tekrardan ısındı, benim için diyorum çünkü etrafımdakiler buranın iklimine benden daha fazla adapte oldukları için hala mont ve uzun kolluları kullanıyorlar. Bu arada şu anda bu bloğu yazarken İstanbul hayatının beni nasıl paranoyaklaştırdığını bir kez daha anladım. Burada güvenlikli bir sitede oturuyorum, (güvenlikli derken İstanbuldaki siteler gibi 2 güvenlikten oluşan değil, resmen evimin önünde bir güvenlik oturuyor, giriş kapılarında ve bahçelerimizde güvenlikler var). Yazlık bir ev olduğu için kapıların alt kirişlerindeki boşluk biraz büyük ve sanırım bir kedi biraz önce içeriye bir şey itti ve ben azıcık korktum, daha önceleri böyle eylemler karşısında epeyce panik olurken, şimdi daha az korkuyorum. Ayrıca gecenin üçünde kapınız falan çalıyor, bunu hala garipsiyorum, Sean’a göre ise gayet normal, burada insanlar için saat sorunu yok. Her seferinde yaşadığım panik karşısında, burası İstanbul değil cevabı alıyorum. Bu kadar atmosfer bilgisinden sonra gelelim Dahab’a...
1. Reef Octopus - 2. Panther Flounder- 3.Yellowmouth moray

Dahab adını duymamış olabilirsiniz ama ünlü Blue Hole’u duymuşsunuzdur, iki ünlü Blue Hole var, bunlardan birisi Belize’deki, diğeri de Dahab’taki. Benim bahsedeceğim Dahab’taki ünlü Blue Hole, burası ünlü derken, kötü bir şöhrete sahip olduğunu söylemeyi de unutmamak gerekir. En tehlikeli dalış bölgelerinden birisi olarak görülmekte ve “Diver’s Cemetery’(Dalgıç Mezarlığı diye türkçeye çevirebiliriz) lakabıyla bilinmektedir. Tabi bu kötü şöhretten bahsederken sakın ola, dalıcıları yutan bir mavi delik canlanmasın kafanızda, tüplü dalış kurallara uyulduğu müddetçe tehlikeli bir aktivite değildir, tüm bu kazaların en önemli nedeni dalıcıların kurallara uymamasından kaynaklanmaktadır.
Devil Scorpionfish

Küçük bir şehir olan Dahab, Sharm El Sheikh’in 80 kilometre kuzeyinde bulunmakta, buradan 1 saat ile iki saat arası bir yolculuk ile ulaşılmakta, yolculuk için yanınıza almanız gereken en önemli şey pasaport ve Mısırlı rehberiniz. Sharm’dan başka bir şehire giderken yerel rehber bulundurma zorunluluğu var (bu yerel rehberden kastım dalış rehberi değil). Dalış yapabileceğiniz ondört nokta var, ama önerilen dalış noktaları Blue Hole ve Canyon.
Acabaria biserialis

Eğer sakin bir tatil planlıyorsanız, burada kalabilirsiniz, fiyatlar Sharm’a göre çok daha ucuz, Marmaris’in daha az gelişmiş halini anımsatıyor bana. Ayrıca Sharm’a göre daha sıcak-içten bir ortama sahip. Buradaki dalış-otel ve yaşama imkanları da daha ucuz. Yine de bir haftalı bir tatil için geldiğinizi düşünürsek tercihinizi Sharm’dan yana kullanın, fakat günübirliğine de olsa mutlaka Dahab’ı görün.
1-Coral Hind 2 ve 3-Anemone Fish

İlk dalış şehre uzaklığından dolayı Blue Hole’de yapılıyor (tekrar gel git yapmamak için), Blue Hole’un bulunduğu bölgeye minibüsünüz ile geliyorsunuz, dalış malzemeleriniz ayrı bir kamyonet ile geliyor. Dahab’ın merkezine 12 kilometre uzaklıkta bulunuyor. Derinliği 110 genişliği ise 150 metre olan dev bir çukur. Plajdan bakar bakmaz kendini belli ediyor. 52 metre derinliğinde bu çukuru denize bağlayan 26 metre uzunluğunda bir tünel bulunuyor. Bu benim gözüme doğa harikası gibi görünmekte, her ne kadar bu tünele girmemiş bulunsam da, bölgedeki ell bell’İn bile muhteşemliğini görünce mucizelere inanmamak imkansız kalıyor. Eğer teknik dalış yapmıyorsanız ve dalışa El Bells’den başlayıp bir akıntı dalışı yapmıyorsanız, Blue Hole’de iyi bir dalış geçirmeniz mümkün değil. Sadece koskocaman bir mavilik ve boşluk duygusundan başka bir şey yaşayamazsınız, çünkü fauna bakımından zengin değil.
Blue Hole'un duvarı
Blue Hole'de ölenler anıt taşları taşları

El Bells, Blue Hole’un 2,5 kilometre daha kuzeinde bulunmakta, ne yazık ki buraya kadar ekipmanlarınızı donanmış bir şekilde yürümek zorundasınız. Yürürken, Blue Hole’de hayatını kaybedenler için konulan anıt taşlarıyla ratlaşıyorsunuz (bu biraz üzücü bir durum).Eğer Blue Hole’de anı fotoğrafı çektirecekseniz, lütfen bu mezar taşlarıyla güle oynaya fotoğraf çektirmeyin, adı üstünde onlar mezar taşları.

Buranın bir mezarlğa dönmesinin iki nedeni var. Birisi normal hava ile inilmemesi gereken bir derinliğe inip oksijen zehirlenmesi ya da narkoz etkisine maruz kalmak. İkinci neden ise karışım gazla dalış yapan teknik dalıcılar minimum efor sarfederek dalışlarını yapmaları gerekir. Teknik dalış konum olmadığı için yanlış bir yönlendirme yapmamak için teknik dalıcıların ölüm sebeplerinden bahsetmeyeceğim, bu konuda ahkam kesemem. Youtube’da bir çok dalış videosu var, hatta bir dalıcının ölüme gidişinin videosu da var, bu videolar hem bana ait olmadığı hem de içimi kararttığı için buraya yüklemiyorum. İsteyenler youtobe’da “Blue Hole”u search ederek bu videolara ulaşabilirler.
Devil Scorpionfish

El Bells’e bir kaya üzerinden paletlerinizi giymeden atlıyorsunuz, paletlerinizi giyerken çok dikkatli olun, çünkü kestane ve scorpion fish bakımından zengin bir yere atlıyorsunuz, paletlerinizi giymek için yaslanacağınız duvarda ikisinden birine rastlayıp(umarım asla başınıza gelmez) tüm tatilinizin neşesini kaçıracak sonuçlarla karşılaşabilirsiniz. Paletlerinizi giydikten sonra iki seçeneğiniz var, ya iki dar duvar arasından 32 metreye kadar baş aşağı ineceksiniz ve 32 metrede bir kemerin altından geçerek açık denize kavuşacaksınız, ya da iki palet daha vurarak direk açık denize çıkacak ve oradan dibe ineceksiniz. Benim size önerim kesinlikle, baş aşağı iki duvar arasından inmeniz, tabi bir yıldız veya open water dalıcıysanız lütfen bunu denemeyin. Baş aşağı indiğinizde yaşadığınız duygu gerçektgen muhteşem, benim için Blue Hole’de dalış yapmanın en büyük sebeplerinden birisi bu duygu. Yalnız duvarlar kollarınızı iki yana açamayacak kadar dar, bunu da bilin. 32 metredeki kemerden çıktıktan sonra sağa dönüp Blue Hole’e kadar duvarı takip ediyorsunuz. Duvar boyınca kırmızı mercanlarla (acabaria biserialis) ve tüm bunlara takılı halde duran çeşitli deniz yıldızlarıyla( feather star) karşılaşacaksınız karşılaşacaksınız. Sharm’da asla bu görüntüyle karşılaşmadım diyebilirim. Bunun dışında anemone, grey moray, anthias karşılaşacağınız diğer türler, ayrıca nudibranchları unutmamak lazım. Benim için buradaki anemone’ların daha fazla önemi ver, çünkü hepsinde boxer shrimp ya cleaner shrimp’e rastlamak mümkün, macro fotoğrafçılıktan hoşlanıyorsanız, cleaner shrimp görmek için kesinlikle buraya gelmelisiniz, işinize şansa bırakmış olmazsınız. 30 dakikalık gibi bir zaman diliminden sonra 7 metrelerde Blue Hole’u bulunduğu müthiş duvarın üstüne geliyorsunuz. Müthiş dedim, çünkü burası tam anlamıyle bir mercan bahçesi, yine buralarda çeşitle sea urchin(deniz kestanesi) görme şansınız var. İki alternatif var ya Blue Hole’un duvarlarını takip ederek kıyıya ulaşmak ya da çukurun en geniş bölgesinden karşıya geçmek. Ben ikincisini öneririm, buraya kadar gelmişken, büyük çukurun atmosferini yaşamamak olmaz. Ben şu ana kadar karşıya geçene kadar tek bir balığa rastlamadım, koskocaman bir lacivertlik, bir boşluk duygusu, hepsi bu. Kıyıya geldiğinizde su bulanık bir hal alıyor, ama sakın buna kanıp dalışı hemen bitirmeye kalkmayın. Sırayla herkes paletleirni çıkarıp, kırık köprüye çıkarak dalışı bitirecek, en son siz çıkın ve bu arada 2-3 metrelerde etrafınıza bakının. Nudibranch, pipefish görmeniz olası. Köprüye çıkmak için debelenirken dikkatli olun, çünkü etrafında lionfish ve scorpionfish olabiliyor. En önemlisi, köprüye çıkarken ve üstünde yürürken gerçekten dikkatli olun, çünkü köprü kırık.


Blue Hole'da takı satan ufak kızlar

Dalış bittikten sonra, hızla dalıp tüpünüzü değiştiriyorsunuz, tüm dalış malzemeleri kamyonete yüklenip Canyon’a gitmek için yola çıkıyor, siz de Bedevi kahvelerinden birinde kahvenizi içerek soluklanıyorsunuz. Bu arada fotoğrafçılar için etraftaki takı satan ufak kızlar inanılmaz birer model oluyor. Hepsi birbirinden karakteristik suratlara sahip. Gözleri, şu ünlü Hintli kızın gözlerine benziyor. Yalnız fotoğraf çekerken unutmamanız gereken bir şey, onlar sizin modeliniz, modellik yaparak para kazanmıyorlar, sadece takı kazanarak para kazanıyorlar, siz de onlardan takı satın alarak modelinizi, sizin onu yaptığı gibi mutlu edebilirsiniz. Takıları pahalı değil, ama ben en basitinden bir bilezik içim 10 dolar veriyorum, çünkü bana harika fotoğraflar veriyorlar ve 10 dolar ne ki bu harika modellik için, hiçbir şey.
Kahvelerimizi içtikten sonra Canyon(artık kanyon diye bahsetsem daha doğru olur) için yola çıkıyoruz, ayrıca unutmadan Blue Hole’de deve sefası yapmanız mümkün ama ben kıyıp binemiyorum.
1-Canyon, 2-Grey Moray, 3-Rock-boring urchin

Kanyon’a geldiğinizde tıpkı Blue Hole gibi olahdan Kanyon’u seçebiliyorsunuz, brifinginizden sonra hızla denize gidiyoruz. Burası benim en favori dalış bölgelerimden birisi. Balıklar sizdenhiçbir şekilde kaçmıyorlar. Normalde wrasse görüntülemek çok kolay değildir, ama burada gerçekten çok kolay. Bu arada daha bir metrede suyun altına girmeyi ihmal etmeyin, çünkü fauna bakımından inanılmaz zengin bir yer, biraz daha derin olsun öyle sualtına ineyim derseniz bir çok şey kaçırabilirsiniz. Ben iki kere reef squid (mürekkep balığı) gördüm bir metre bile olmayan derinlikte ve onlar da sizden kaçmıyor, dediğim gibi burada ki tüm canlılar sualtı fotoğrafçılarına model olmak için burada bulunuyor gibiler. Eğer sualtı fotoğrafçısı iseniz bu dalıştan çok ama çok mutlu çıkacaksınız. Rehberiniz size yön gösterecek ama siz yine de lagunadan kanyona çıkan yolu belleğinize kazımayı unutmayın. Rehberiniz sizi direk kanyon’a götürecekse, onunla konuşun ve kanyondan önce laguna çıkışından az biraz sağ tarafa(fazla değil) giderek etrafı kolaçan edin.
1-Reef Squid, 2-Raccoon butterflyfish, 3- Whitespotted puffer, 4-Smoothfin blenny, 5- Anemone fish

Ne diyebilirim ki her şeyi görmeniz mümkün. Çoğunlukla lizardfish, anemone, scorpionfish, devil scorpionfish, nudibranch, puffer fish, octopus, lionfish, grey moray. Etrafa çok ama çok dikatli bakın, Filamented devil fish görmeniz de olası(Red Sea Walkman diğer adı), ben henüz görmedim, ayrıca burada balina gören rehberler bile olmuş. Tam bir süprizler diyarı, benim şansıma koskocoman bir Potato Grouper çıkmıştı.
1-Pjyama chromodorid, 2-Broomtail wrasse, 3-Smooth cornetfish

Kanyon 58 metrelere kadar iniyor ama siz normal havayla daldığınız için bu derinliklerdeki kanyonu göremeyeceksiniz, 22 metrelerden kanyona giriş yapacaksınız, eskiden kanyonda muhteşen glassfishler varmış fakat, dalgıç sayısı arttıkça yuvalarını terketmişler. Kanyonun tepesi 10 metre derinliğe küçük bir mağara(baca da diyebiliriz)açılıyor ama bu delikten çıkmak artık yasak. Ben bu delikten sadece bir kez çıkabildim, artık yasak nedeniyle çıkmıyorum. Burdan çıkarken karşınıza lionfish ve grouper, ayrıca feather star çıkabiliyor, daha doğrusu bunlar benim kaşrıma çıktı, size daha farklı şeyler de denk gelebilir(di).
Dönüşte tekrar laguna da birbirinden canlı bir hayat, tüm dalış boyunca gözlerinizi dört açın. Dediğim gibi süprizleri bol.

Takı satan ufaklıklar

Dalış biter bitmez hızla ekipmanımızı kamyonete yüklüyoruz ve Dahab’ın merkezine doğru yola çıkıyoruz. Al Capone restaurant’a birbirinden müthiş yemekleri, çoookkkk ucuza yiyoruz. Burada da takı satan ufaklılarla karşılaşıyoruz. Ayrıca yemeğinizi erken bitirip biraz etrafı kolaçan etmeyi unutmayın, alışveriş için iyi bir yer.
Dönüş yolunu uyuyarak geçiriyoruz.
Takı satan ufaklık

Ayrıca Dahab’a geldiğinizde Suudi Arabistan’ı da görmüş oluyorsunuz. Karşı kıyıdan size el sallıyorlar, elleri göremeseniz de yükseltileri görüyorsunuz, o da bir şeydir, Suudi Arabistan’ı da gördünüz.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe