Köpekbalıkları Hakkındaki Gerçekler ve Sallamalar



Copyright: Saruman
Saruman kimdir, nedir, ne değildir bilmeyenler için bkz. Ekşi Sözlük. Hatta üşenmeyip tüm entrylerini okuyunuz , gülünüz... Bu benim gibi köpekbalığı hastası adamın yazısı,kendi rızasıyla bloğumda yayınlanmaktadır.


1- Sav: Köpekbalıkları insan yemiyormuş aslında yalan dolanmış bunlar hep.

Doğruluk payı: yarı yarıya

Gerçek: İnsan yiyen olarak bilinen türlerin çoğu besin olarak fok ve pengueni tercih eder. İnsan eti köpekbalığı için yağsız ve yavan gelir. Haşlanmış tavuğun göğüs eti gibi. Yine de tadınıza bakmayacağı anlamına gelmesin. Özellikle büyük beyazlar çevrelerinde olup biteni algılama işi için ısrıp tükürme yöntemini kullanırlar.

2- Sav: Köpekbalıkları sörfçülere kılmış en çok onlara saldırırmış.

Doğruluk payı: çok fazla

Gerçek: Sörf tahtası deniz yatağı gibi gereçlerin üzerine yatıp kolunı bacağını sallandıran gafiller farkında olmadan dev bir fok balığı izlenimi verirler. Tiger ya da makolar sahil şeridine yakın bölgelerde takılmayı sevdiklerinden bu fırsatı kaçırmazlar. Özellikle sörfçü kişi ısınmak amacıyla wet suitinin içine işediyse fok gibi kokmaya başlayacak ve saldırıya davetiye çıkaracaktır. Bu tip saldırılar genelde bir ısırıktan öteye geçmez. Yine de saldıran 55cm ağız çapına sahip ve ısırdığı noktaya 1.5 ton basınç uydulayabilen, bir başka deyişle 7 cm çeliği delebilen bir büyük beyazsa, bir ısırık fena halde yeterli olabilecektir.

3- Sav: yunuslardan feci tırsıyomuş bunlar. Yunus akıllı hayvan abi bi koyuyo karnına kafayı bitiriyor işi.

Doğruluk payı: Az

Gerçek: Köpekbalıkları iri cüsselerine karşın kıkırdaktan oluşan bir iskelete sahip, hafif balıklardır. Özellikle karın bölgeleri hassastır. Bu bölgelere aldıkları şiddetli darbeler onlara büyük hasar verebilir. Bununla birlikte yunuslar mahalle kabadayısı tadında yaratıklar olmadığı için önlerine gelene kafa atmazlar. Bu yunusların bir savunma biçimidir. Savunma ifadesi gördüğümüzde bir saldırının söz konusu olduğunu anlayabiliriz. Büyük beyaz, kaplan, pamuk gibi türler için yunuslar önemli bir besin kaynağıdır.

4- Sav: Köpekbalıkları görmüyormuş koklayarak buluyorlarmış adamı.

Doğruluk payı: Yalan dolan

Gerçek: Köpekbalıklarının görme, koku alma duyuları ve sudaki titreşimleri algılama yetenekleri inanılmaz ölçülerde gelişmiştir. Bir köpekbalığı 1 milyon su damlası içindeki bir damla kanın kokusunu alabilir, özel sinir hücreleri yardımıyla miller ötedeki titreşimleri algılayabilirler. Bunun dışında birçok tür çok keskin gözlere sahiptir. Özellikle büyük beyazların sıklıkla kafalarını suyun dışına çıkarttıkları görülür. Suyun dışında da görebilme özelliği çok az balığa nasip olmuştur.

5- Sav: Köpekbalıkları aptalmış 3 saniyelik hafızaları varmış. Muz büyüklüğünde dişleri fındık kadar beyinleri varmış.

Doğruluk payı: 0

Gerçek: Köpekbalıkları yunuslarla birlikte, ahtapottan sonra en zeki deniz canlısıdır. Su altında son derece çevik bir canlı olan fokları yakalamak adına, öncelikle daha hantal olan penguenlerle egzersiz yapmaları ve birbirlerinden avlanma taktikleri öğrenmeleri zekalarının bir kanıtıdır. Bu taktiğe bir örnek vermek gerekirse, ümit burnunun sıçrayan büyük beyazlarından söz edebiliriz. Kuzey yarım kürede pek uygulanmayan bu yöntem güneyde en iyi fok yakalama numarası sayılır. Arkadan ani bir sıçrayışla suyun üzerinden yapılan bu saldırıyı kuzey buz denizinden gelen köpekbalıklarının izleyerek öğrendiği kanıtlanmış ve fotograflanmıştır.


6- Sav: Jaws actors studiodan yetişme okullu bir sanatçıdır

Doğruluk payı: Komikliğiyle ters orantılı

Gerçek: Jaws adıyla bilinen maket dördü plastik biri porselenden olmak üzere özel hazırlanmış yarı denizaltı sayılabilecek alet edevatlar bütünüdür. İlki ilginç bir mallık örneğidir çünkü porselenin yüzmeyeceğini tahmin etmek güç değildir. Maket kurşun gibi dibe batmış ve çekimleri 3 ay süreyle durdurmuş, filmi yarıda bırakma durumuna getirmiştir. daha sonra üretilen plastik alaşımlı maketler 4 tanedir. Sadece sağ yanı ve sadece sol yanı olan iki maket, bunun dışında alttan bir vinç ile yönetilen tam bir maket ve yakın çekimler için hazırlanmış bruce. (meraklısı için bruce isminin spielberg'in avukatından geldiğini hatırlatalım)
Bunun dışında jaws filmi için gerçek köpekbalıkları da kullanılmış, sualtı çekimleri için ron ve valerie taylor çiftinin arşiv görüntüleri didiklenmiştir.
Daha da meraklısı için not: özellikle kafes sahnesi için minyatür kafes ve bir cüce kullanılmaya kalkışıldıysa da olay cücenin öbek öbek sıçması ile sonuçlanmış ve bu fikirden vazgeçilmiştir.


7- Sav: Köpekbalıklarının 3 sıra dişi vardır ısırdı mı acıtır.

Doğruluk payı: Sanıldığından da fazla

Gerçek: Büyük beyazın ve kaplan harharyas'ın ağzında 34 sıra diş bulunabilir. Bu dişlerin tamamı kullanıma hazır durumda değildir. İlk iki sıra kullanılırken diğerleri çene kemiğinin içinde sıra beklemektedirler. Kırılan dişlerin yerini bir-iki gün içinde bu yedek dişlerden biri alacaktır.


8- Sav: Boğazda yakalamışlar bi tane yine camgözmüş türü

Doğruluk payı: Biraz belirsiz olmakla beraber hayır doğru değil

Gerçek: Bizim camgöz dediğimiz tür aslında squalidae familyası üyelerinin genel adıdır. Bu familyaya ait denizlerimizde yaşayan 30 çeşit köpekbalığı vardır. Bununla birlikte harharyasgillerden carcharhinus plumbeus olarak bilinen sandbar shark bizde camgöz olarak anılır nedense. Bunun dışında 6 yarıklı türlerin bir bölümüne de camgöz demeyi tercih etmişiz. Bu da en az harharias kadar sallama bir kelimedir. Harharias büyük beyaz'ın latince ismi carcharadon carcharias'dan araklanmış bir kelimedir ve sadece büyük beyaza özgü olmalıdır.(sert diş anlamına gelir) biz yine de hepsine camgöz ya da harharias deriz.

9- Sav: Kopekbaliklari yilda 2 kez seks yaparlar ve sadece sekstir hamile kalmazlar, zevk icin yaparlar.

Doğruluk payı: Saymadım bilemiyorum.

Gerçek: Erkek köpekbalığının çiftleşme organı bildiğimiz penise oldukça benzemekle birlikte bir fark içermektedir; çünkü iki tanedir. Yani her şekilde de bir double penetration söz konusudur. Bu bir değil iki seks mi sayılır orası beni bağlamaz. Köpekbalıklarının çiftleşmesi genelde uzun süren ve acı veren bir işlemdir. Birbirlerini fena halde sarıp sarmalar ve ısırırlar çünkü. Haliyle şehvetleri üreme içgüdüsünün ötesine geçmez. Belki içlerinde sado mazo takılan bir-iki tür olabilir ama onlar benim gözümden kaçmış olmalı. Zevk için çiftleşen tek deniz canlısı yunustur.


10- Sav: Hatunların en korktuğu şey köpekbalığıymış.

Doğruluk payı: Yazık ki yok

Gerçek: Yurdumuzda ölümcül saldırılar yok denecek kadar az olsa da yurt dışındaki hatunlar yazık ki köpekbalığı tehlikesini gözardı etmektedirler. "Tampon çıktı regl derdi bitti artık bununla denize de girilebiliyor teknoloji de ne hoş şey" diyerek kendilerini poşet kuşburnu çayı gibi sulara atan dişi kişi, kan kokusu faktörünü atlıyor demektir. Bunun dışında kadınların yaptığı iki hata daha vardır. İlki nedense hatun kısmı ayaklarını suya sokmaya bayılır. Özellikle gece fonda akdeniz akşamları çalarken kayalıklardan ayaklarını denize sokan kişiler, ayaklarının beyaz, etli bir balık gibi göründüğünü unutur, köpekbalığı ve müren gibi canlılara meze olurlar.
Bir diğer hata deniz ve gece klübü kavramlarının karıştırılmasıdır. Denize girmek için mayo yeterlidir. Bunun dışındaki süs eşyaları karada bırakılmalıdır. Altın, gümüş, pırlanta, inci gibi takıları gören balıklar ne şık bir dişi ben bunu yemiyim diye düşünmez. Tam tersi bu takıların parlaması saldırıya açık bir davettir.


11- Sav: Deep Blue Sea diye bi film vardı orda da vardı bunlardan süper filmdi.

Doğruluk payı: Hayır değildi, süper sallama bir filmdi.

Gerçek: Deep blue sea adlı güzide hollywood masalı, amerikalıların içindeki bitmek tükenmek bilmeyen köpekbalığı korkusunu kullanan, çok az bilimsel veriye dayanan sallama bir filmdir. Daha ilk sahnesinde kahramanımız kıçı kırık teknesinden giyom tell hesabı salladığı bir okla bir makoyu tam bi kızcağızı yerken durdurur. (bkz: kısa yüzgeçli mako) Bu lavuk teknesini demirlemiş ve kendisini de durduğu yere sabitlemiş olsa bile, mako tekneyi ya da lavuğu gerekirse iki kolunu da kopararak sürükleyecek kadar hızlı ve güçlü bir balıktır.
Bununla birlikte bilimsel deneylerle akıllanmış makoların filmde geri geri yüzdükleri görülür. Makoların geri geri yüzemeyişinin sebebi akıl edemedikleri değildir. Fizik yapıları buna aykırıdır. Kuyrukları aşağıdayken suyun altına doğru kısa bir süre süzülebilirler; ama kafaları ne kadar çalışırsa çalışsın hiçbir köpekbalığının tornistanı yoktur.


12 - Sav: Jaws filmindeki olaylar gerçektir.

Doğruluk oranı: Yüksek.

Gerçek: Gerek filmde gerekse peter benchley'in romanında geçen saldırılar gerçektir 1916 yılında jersey beach shark attacks olarak tarihe geçmiş olaylardan esinlenilmiştir. Saldırılar sırasıyla bir sörfçü bir köpek genç bir çocuk ve bir adamın bacağı şeklindedir. Saldırıların sorumlusu bir büyük beyaz değil bir bullsharktır. Ayrıca quint'in anlattığı uss indianapolis olayı da gerçektir sadece tarihi 29 haziran 1945 değil 30 temmuz 1945dir.


13- Sav: Köpekbalığının avına saldırırken gözlerini kapadığını söylediği duyulmuştur

Doğruluk payı: Hiç yok

Gerçek: Köpekbalıklarının göz kapakları yoktur. Bununla birlikte gözlerini korumak için geliştirdikleri bir yöntem vardır. Saldırı sırasında balık gözlerini iris tamamen kaybolacak şekilde içeri doğru çevirir. Normalde simsiyah olan köpekbalığı gözlerinin ısırma anında sadece akları gözükür.


14 - Sav: Ben discovery izliyorum bu mahlukların her olayını bilirim. Saldırırken su karpuz gibi kokuyo, gözüne parmak sokarsam kaçıyo, burnunda sümük var dersem utanıp gidiyo.

Doğruluk payı: Ne kadar haklı bir ölüsünüz

Gerçek: Saldırgan olarak tanımlanan türlerin çoğu hakkında bildiklerimiz dinozorlar hakkında bildiklerimizden daha az. Bu canlıların sosyal yaşantıları hakkında tek bildiğimiz damsız laila'ya giremedikleridir. Bunun dışında belgesellerden izlenenlerin çoğu bu hayvanlar hakkındaki bilgisizliğimizi sömüren bir avuç rating manyağının henüz ısırılmamış kıçlarından salladığı saçmalıklardan oluşmaktadır. Bakın şimdi köpekbalığına parmak atıcam bişey yapmayacak diyen bir dallamanın o kamerasını kıçına sokup tenya belgeseli çekmek en büyük arzumdur. Bilim adamlarına saygım sonsuz olmakla beraber okyanusa tonlarca kan döküp, kedi oynatırcasına ipe bağlı bir ton balığıyla bu hayvanların sıçramalarını çeken birinin bu sınıfa dahil edilmesine gönlüm razı olmamaktadır. Köpekbalıkları hakkında bilinen tek gerçek onların da bu dünyada bizler kadar yaşama hakkına sahip oldukları ve biraz rahat bırakılması gerektiğidir.


15- Sav; kopekbaliklari denizdeki gerekli gereksiz herseyi yutma egilimindedirler, hatta bir adam bu sayede kopekbaligi midesinden butun olarak sag salim kurtulmus.

Doğruluk payı: Yok gibi

Gerçek: İnsanyinen türlerin hiçbirinin ağız çapı yetişkin bir insanı yutabilecek kadar büyük değildir. Bu zaten köpekbalıklarının genel beslenme biçimine de terstir. Köpekbalıkları koni şeklindeki ağızları açık bir biçimde kurbanına karın bölgesinden tüm şiddetiyle çarpar ve şokun etkisiyle ölen (muhtemelen parçalanan) avını birkaç seferde yutar. Bir köpekbalığının bir dalgıcı bütün olarak yutması sanırım jaws 3 filminde vardı. Aynı filmde köpekbalıklarının torpido gibi hiçbir yerlerini oynatmadan yüzebildiğine ve arada kafalarını sudan çıkarıp kükreyebildiğine şahit olduğumdan aa ne saçmaymış deme gereksinimi duymamıştım. Zaten bu filmdeki balık büyükbeyazların shaquille o neal'ı, yao ming'iydi. olmaz o kadar büyük köpekbalığı.

Copyright: Saruman

Yorumlar

Popüler Yayınlar